Op 24 januari kunt u bij Concert in Tienhoven genieten van de beroemde Bulgaarse pianiste Marietta Petkova. Tijdens ons winterconcert speelt zij een selectie uit de Préludes I en II. Beeldende miniaturen, met vaak sprookjesachtige onderwerpen. Petkova speelt daarnaast Mozarts Sonate in c, KV 457 en werken van Tsjaikovski en Rachmaninoff.

Dit jaar werd Marietta Petkova vijftig, in het honderdste sterfjaar van Claude Debussy. Voor de pianiste dubbel aanleiding tot een project rondom deze Franse vernieuwer. 

‘De muziek van Debussy schreeuwt niet, ze spreekt’, zegt Marietta Petkova met nadruk in het Nederlands Dagblad. En ja, sprekende vertolkingen kun je aan haar overlaten: de geboren Bulgaarse staat bekend om haar vertelkunst aan het klavier. Ook bij Debussy paart ze raffinement aan onverwacht felle kleuren. Waar menig musicus nogal eens verzandt in vergezochte subtiliteit, weet Petkova ook Debussy’s warmbloedige kant naar voren te halen.

‘De vader van de nieuwe muziek’, zo typeert Petkova de Franse componist en publicist. ‘Alles wat die twintigste-eeuwse jongens later schreven, lag al impliciet in zijn werk besloten. Toch zei Debussy zelf dat hij eigenlijk niks nieuws had uitgevonden; hij bouwde immers gewoon voort op componisten vóór hem, met name Chopin en Bach. Het is dus geen ‘vreemde’ muziek, ze is diepgeworteld in de traditie. Maar Debussy wierp een verbluffend nieuw licht op die traditie. Daarmee gaf hij weer een impuls aan volgende generaties: Skrjabin, Rachmaninov, Ravel, Stravinsky, ja Schönberg zelfs nog. En ook aan jazzmusici, zoals Duke Ellington.’