Seizoen 2011-2012

  • Nazomerconcert vrijdag 30 September 2011

 

 

MASATAKA  GOTO

PIANO

 

Progamma:

 

Ludwig van Beethoven.

(1770-1827)

 

Rondo no. 2 op. 51, no. 2  in G major.

 

Sonata no. 30 in E major, op .109

Vivace  non troppo/adagio espressivo

– Prestissimo

– Andante molto cantabile ed espressivo

 

 

Franz Liszt.

(1811-1886)

 

– Hongaarse Rhapsodie, no. 13, S244/13

 

Polonaise no. 2, S244/2

 

 

 

– Etude d’exécution transcendante no.12,

 

 

-Bellini/ Liszt.    

 

– Réminiscences  de Norma S394

 

 

Achtergrond.

Masataka Goto, geboren in 1985 in Japan, speelt al vanaf zijn 4e jaar piano. Hij begon zijn opleiding op 11-jarige leeftijd aan de Showa Graduate School of Music en de Piano Art Academy, waar hij nog steeds studeert. Intussen won hij in 2004 de Grand Prix van het Concours van de Japanse Piano Teachers ‘association en in 2005 de Eerste Prijs bij het Internationaal Pianoconcours in Cagliari. Behalve in recitals treedt hij ook op als concertpianist, en zo maakte hij in 2005 een concerttournee door Europa en Amerika. Al meteen op de ochtend na de Finale van het Lisztconcours 2011 speelde hij in de Grote Zaal van het Concertgebouw met het Radiofilharmonisch Orkest onder Jaap van Zweden. Voor 2011 staan behalve vele recitals in Nederland ( Tienhoven!!!) concertoptredens gepland in onder meer Rusland, Polen, België, Italië en Letland. En buiten Europa in de Verenigde Staten, Indonesië en Japan. Samen met de winnaars van de Lisztconcoursen van Boedapest en Weimar maakt hij een Europese tournee van tien concerten, die onder andere plaatsvinden in Rome, Venetië, Talinn, Riga en Vilnius. Deze tournee wordt afgesloten met een uitgebreide reeks concerten in China.

We prijzen ons gelukkig nu we Masataka Goto bereid hebben gevonden om in ons kerkje op te treden.

 

 

  • Winterconcert vrijdag 6 Januari 2012

 

Farkas Quintet Amsterdam

-Jana Machalett, fluit

-Hans Wolters, hobo

-Marcel Geraeds, klarinet

-Remko Edelaar, fagot

-Fons Verspaandonk, hoorn

Progamma:

Maurice Ravel.

(1875-1937)

Le Tombeau de Couperin (1917).

-Prelude

– Fugue

– Forlane

– Rigaudon

-Menuet

– Toccata

Rudolf Escher.

(1912-1980)

Quintetto a fiati ( 1967)

György Ligeti.

(1923-2006)

Six Bagatelles (1953)

– Allegro con spirito

– Rubato, Lamentoso

– Allegro grazioso

– Presto ruvido

– Adagio, Mesto (Béla Bartók in memoriam)

–  Molto vivace, capricciosa “wie verrückt

Felix Mendelssohn Bartholdy.

(1809-1847)

Strijkkwartet in Es, op. 12 (1829)

arrangement voor blaasquintet

– Adagio non troppo, allegro non tardante

– Canzonetta; Allegretto in g

– Andante espressivo

– Molto allegro e vivace

Achtergrond.

Het Farkas Quintet Amsterdam werd in 1997 opgericht door vijf jonge blazers met als doel kamermuziek te maken op het allerhoogste niveau. Het is uitgegroeid tot het meest vooraanstaande blaaskwintet in Nederland dat alom lof oogst, getuige ook het winnen van zowel de vakjury- als de publieksprijs op het Nationaal Kamermuziekconcours in 2004. Het Farkas Quintet Amsterdam treedt geregeld op in zalen als het Concertgebouw, het Vredenburg Utrecht of de Philharmonie in Haarlem.

Hun eerste cd werd enthousiast ontvangen.

Een publiekstrekker is hun bewerking van het muzieksprookje Peter en de wolf van Prokofiev voor verteller, blaaskwintet en slagwerk. Ook de uitvoering van L’Histoire de Babar op muziek van Francis Poulenc kompleet met geprojecteerde beelden uit het boek sprak zeer tot de verbeelding van jong en oud. Daarnaast wordt geregeld werk van jonge componisten gespeeld, zoals dat van de Amerikaan Leo Kraft voor cello, quintet en slagwerk.

Een concert in 2007 in het Concertgebouw  samen met vier strijkers tijdens een volledig Scandinavisch programma werd zo enthousiast ontvangen dat het quintet meteen uitgenodigd werd  in Scandinavië. In 2010 werden zeven concerten speciaal voor kinderen gegeven in samenwerking met het Concertgebouw, gepaard aan een lespakket en een cd, die het educatieve aspect van muziek willen benadrukken.

Vanavond treedt het Farkas Quintet Amsterdam op met fluitiste Jana Machalett, die Herman van Kogelenberg vervangt.

 

  • Voorjaarsconcert vrijdag 9 maart 2012

 

 

Thomas Oliemans,  bariton

Malcolm Martineau, piano

 

 

 

Progamma:

 

Gustav Mahler.

(1860-1911)

 

Lieder aus der Jugendzeit

– Frühlingsmorgen

– Hans und Grethel

– Erinnerung

– Scheiden und Meiden

 

Ricard Strauss.

(1864- 1949)

 

-Nachtgang

– Traum durch die Dämmerung

– Befreit

 

Henri Duparc.
(1848-1939)


– Chanson triste
– L’invitation au voyage
– Extase
– Le galop

 

Claude Debussy.

(1862-1918)

 

Trois ballades de François Villon

– Ballade à s’amie

– Ballade che Veillon feit à la requeste

de sa mère pour prier Nostre Dame

– Ballade des femmes de Paris

 

Gustav Mahler.

(1860-1911)

 

Rückertlieder.

Liebst du um Schönheit

– Blicke mir nicht in die Lieder

– Um Mitternacht

– Ich atmete einen Lindenduft

– Ich bin der Welt abhandenbekommen

 

 

Achtergrond.

Thomas Oliemans is zowel lied- als operazanger. Al toen hij op de middelbare school zat, reed  hij op de fiets naar de bibliotheek in Bilthoven om daar c.d.’s te lenen van de door hem bewonderde Dietrich Fisher-Dieskau, niet wetende dat hij later, na het voltooien van zijn studie bij Margreet Honig aan het Conservatorium van Amsterdam,  masterclasses bij hem zou volgen. Fisher-Dieskau is een belangrijke inspiratiebron voor hem en nog steeds heeft Oliemans contact met deze grootheid in de liedkunst.

Intussen is Oliemans zelf een veelzijdig musicus, die op podia door heel Europa optreedt. Zo zong hij de Christuspartij in de Johannes-Passion onder Frans Brüggen en de rol van Hercules in Alceste van Gluck op het muziekfestival in Aix-en-Provence;  hij treedt op in operahuizen als Coventgarden, het Théâtre du Capitole in Toulouse, het Scottish Opera House, de Opera van Genève, de Munt in Brussel en natuurlijk bij onze eigen Nederlandse Opera.

In 2004 was hij de ster op het Prinsengrachtfestival.

Befaamde rollen die hij vertolkte zijn onder andere Figaro in Il Barbiere di Siviglia, Papageno in Die Zauberflöte en Silvano in Un ballo in maschera.

Hij maakte verschillende c.d.’s. Onder andere met liederen van Schubert.

Daarnaast blinkt hij uit in de vertolking van chansons, zoals die van Jacques Brel.

 

Malcolm Martineau, een van de meest gevraagde liedbegeleiders van nu, trad op met grootheden als Barbara Bonney, Bryn Terfel, Ian Bostridge en Thomas Hampson. Dat wil zeggen met alle toonaangevende liedvertolkers van de laatste decennia. Met veel van deze zangers maakte hij c.d.-opnames. Thomas Oliemans past perfect in deze galerij van door Martineau begeleide beroemdheden.

Martineau werd geboren in Edinburgh en studeerde aan de Royal School of Music in Cambridge. Hij is een pianovirtuoos die optrad  in alle beroemde concertzalen in Europa en Amerika en op talloze festivals: in  Salzburg, Aix-en-Provence en Wenen, in The Royal Opera House in Londen, La Scala in Milaan en Carnegie Hall in New York,om maar eens wat te noemen.

Hij organiseerde ook eigen concertseries: zoals alle liederen van Hugo Wolf op het Edinburgh Festival en muziek van Britten en Poulenc in Wigmore Hall.

In 2004 kreeg hij het eredoctoraat van de Royal Scottish Academy of Music.