Seizoen 2007-2008

 

Bernadeta Astari

 

 

Nazomerconcert vrijdag 14 september 2007

Laureaten Prinses Christina Concours

 

Svjatoslav Presnaykov, piano
Bernadeta Astari, zang
Elwin Hendrijanto, piano
Saleem Khan, trompet
Renée Bekkers, accordeon
Pieternel Berkers, accordeon

 

Johannes Brahms (1833-1897)
Uit Intermezzi op. 117: nrs 1 en 2

Saleem Khan, trompet

en Svjatoslav Presnyakov, piano


Georges Enescu (1881-1955)
Légende

Jacques Castérède (*1926)
Pavane

Alexander Goedicke (1877-1957)
Concert Etude op. 49

Accordeonduo TOEAC:

Renée Bekkers en Pieternel Berkers


Modest Moessorkski (1839-1881)
Delen uit de schilderijententoonstelling 

Bernadeta Astari, zang

en Elwin Hendrijanto, piano

Antonio Vivaldi (1678-1741)
Sposa, son disprezzata
Agitata due venti

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Abendempfindung

Gabriel Fauré (1845-1924)
Chanson d’amour

Bernard van den Sigtenhorst (1888-1953)
Morgen in den Tenger

Constant van de Wall (1871-1945)
Tropische Nacht

Ananda Sukarlan (*1968)/Sapardi Djoko Damono (*1940)
Liederencyclus Senyap Dalam Derai

Deze jonge, enthousiaste en zeer getalenteerde musici, allen laureaten van het Prinses Christina Concours, gaan u verrassen met een gevarieerd programma met een verscheidenheid aan instrumenten.
Het Prinses Christina Concours heeft ten doel om muzikaal talent bij jongeren van 12-19 jaar te enthousiasmeren en te begeleiden door o.a. masterclasses en workshops aan te bieden. Voor prijswinnaars worden concerten alsook buitenlandse concertreizen georganiseerd om podiumervaring op te doen.
Wij verheugen ons deze veelbelovende jonge mensen aan u voor te stellen in ons geliefde oude kerkje.

 

 

 

Winterconcert vrijdag 23 november 2007

The Atlantic Trio

 

Bas Verheijden, piano
Vegard Nilsen, viool
Ansfried Plat, cello

Robert Schumann (1810-1856)
Pianotrio nr. 2 in F, opus 80
Sehr Lebhaft
Mit innigem Ausdruck
In mässiger Bewegung
Nicht zu rasch

Edvard Grieg (1843-1907)
Sonate voor piano en viool in c, opus 45
Allegro molto ed appassionato
Allegretto expressivo alla Romanza
Allegro animato

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
Pianotrio in c, opus 66
Allegro energico e fuoco
Andante expressivo
Scherzo: Molto Allegro quasi presto
Finale: Allegro appassionato

 

 

 

 

 

 

 

The Atlantic Trio werd opgericht in 2003 en heeft sindsdien zijn naam al behoorlijk eer aangedaan: naast een groeiend aantal recitals in Nederland, maakte het trio tournees naar Curaçao, Aruba en diverse steden in Noorwegen (waar vanwege het grote succes zelfs een jaarlijks Atlantic Festival is opgericht in Gjövik).
In november 2006 nam The Atlantic Trio zeer succesvol deel aan een masterclass van het befaamde Altenberg Trio Wien.
Afgelopen seizoen organiseerde het trio samen met het Parkanyi Kwartet een zesdelige concertserie “Rondom Brahms” in de Amstelkerk te Amsterdam. De samen-werking met het Parkanyi Kwartet zal dit seizoen een vervolg krijgen.
Ook is er medio september 2007 een nieuwe cd verschenen van The Atlantic Trio met daarop werken van Mendelssohn en Arensky.
In de Nederlandse pers werd The Atlantic Trio ook al bejubeld: ‘Geweldige Musici’ en ‘Eén grote muzikale belevenis!’.

 

Bas Verheijden studeerde met onderscheiding af bij Jan Wijn en werd daarna als enige Nederlander ooit aan genomen aan de befaamde Accademia Pianistica incontri col Maestro te Imola. Hij volgde masterclasses bij o.a. Maria João Pires (waarvan de Avro een documentaire maakte) en won onder meer het Internationale Muziekconcours Scheveningen in 1997 en de Gouden Vriendenkrans in 1998 (samen met duopartner Niek van Oosterum).
Zijn grote doorbraak kwam toen hij in 2000 veertien avonden achtereen Rachmaninovs derde Pianoconcert uitvoerde in alle grote zalen van Nederland, samen met het Nederlands Studenten Orkest o.l.v. Roland Kieft.
Van het slotconcert in het Concertgebouw werd een live-cd uitgebracht. In 2005 verscheen van Bas met Liza Ferschtman (Viool) een dubbel-cd die zeer enthousiast ontvangen werd en o.a. een 10 kreeg in de Luister van februari ’05.
Hiernaast vormt Bas een duo met cellist Maarten Jansen en pianist Niek van Oosterum.

 

 

De Noorse violist Vegard Nilsen studeerde bij prof Arve Tellefsen aan de Noorse Hogeschool voor Muziek en bij Lex Korff de Gidts en Viktor Liberman aan het Utrechts Conservatorium, waar hij met onderscheiding afstudeerde.
Hij was aanvoerder tweede viool van het Nederlands Kamerorkest en is sinds 1995 als hoofdvakdocent viool verbonden aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium te Antwerpen.
Hij speelde kamermuziek met o.a. Gil Sharon, Phillippe Entremont en met leden van het befaamde Orlando Kwartet.
Zijn viool is een Vuillaume van circa 1860.

 

 

De cellist Ansfried Plat studeerde aan het Conservatorium Groningen bij Ben de Ligt, en behaalde zijn diploma Uitvoerend Musicus bij Jean Decroos aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.
Sinds 1996 is hij als cellist verbonden aan het Radio Filharmonisch Orkest.
Ook heeft hij de afgelopen jaren als solist opgetreden in o.a. het Dubbelconcert van Brahms, onder meer in De Vereeniging te Nijmegen en in San Francisco (V.S.).
Ansfried bespeelt een cello van Jaap Bolink, hem ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

 

Winterconcert vrijdag 8 februari 2008

 

 

 

 

Matangi Kwartet

Maria-Paula Majoor, viool
Daniel Torrico Menacho, viool
Karsten Kleijer, altviool
Arno van der Vuurst, cello

Philip Glass (1937)
Strijkkwartet nr. 3, ‘Mishima’ (1985)
1957 Award Montage
November 25-Ichigaya
Grandmother and Kimitake
1962: Body Building
Bload Oath
Mishima/Closing

 

Samuel Barber (1910-1981)
Strijkkwartet nr. 1, opus 11 (1936)
Adagio

 

Antonin Dvořák (1841-1904)
Strijkkwartet in F, opus 96, ‘Amerikaans’ (1893)
Allegro man non troppo
Lento
Molto vivace
Finale-Vivace ma non troppo

 

Het Matangi Quartet

Zoals uit het motto “Stars and Stripes” valt af te leiden, is het de Amerikaanse vlag die de lading van het optreden door het Matangi Quartet vanavond dekt.
Het kwartet, opgericht in 1999, studeerde twee jaar aan de Nederlandse Strijkkwartet Academie onder leiding van Stefan Metz, cellist van het Orlando Kwartet. De spelers kregen les van beroemde musici, zoals het Amadeus Kwartet.
Intussen zijn ze het boegbeeld geworden van een nieuwe generatie klassieke kamermuziekensembles.
Een van hun kenmerken is hun voorliefde voor grensoverschrijdende activiteiten.
Ze maken geregeld baanbrekende uitstapjes buiten de klassieke muziek. Zo traden ze op met Herman van Veen en begeleidden ze Youp van ’t Hek in 2006 op een succesvolle tournee.
Hun streven: het voelbaar maken van de passie en de opwinding die in alle goede muziek besloten ligt.

Vanavond staan drie Amerikaanse composities voor strijkkwartet centraal.

Vriendenconcert zaterdag 15 maart 2008

Doris Hochscheid en Frans van Ruth

 

Doris Hochscheid, cello
Frans van Ruth, piano

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Sonate in G, BWV 1027
(oorspronkelijk voor viola da gamba en klavecimbel)
Adagio
Allegro
Andante
Allegro

Julius Röntgen (1855-1932)
Cinq morceaux
(1918, rev. 1924)

Johannes Brahms (1833-1897)
Sonate in e, opus 38 (1865)
Allegro non troppo
Allegretto quasi Menuetto
Allegro

 

Doris Hochscheid en Frans van Ruth hebben in de loop van de jaren een gezamenlijk repertoire opgebouwd van zo’n 80 composities, reikend van de vroegste werken van Beethoven tot een groeiend aantal stukken dat speciaal voor hen geschreven is.

Doris Hochscheid studeerde bij Dmitrij Ferschtman in Amsterdam, bij Melissa Phelps in Londen en bij Philippe Muller in Parijs. Zij werd tot tweemaal toe onderscheiden met de Prize for an Outstanding Cellist tijdens het Tanglewood Festival in de Verenigde Staten.
Al voordat zij met onderscheiding afstudeerde aan het Conservatorium van Amsterdam – waaraan zij nu verbonden is als docente kamermuziek en Alexander Techniek – werd zij lid van het ASKO Ensemble, waarbij zij soleerde in het Celloconcert van Ligeti en waarmee zij tijdens de eerste Cello Biënnale van Amsterdam de wereldpremière verzorgde van het Celloconcert van Dimitris Andrikopoulos.

Frans van Ruth was aanvankelijk leerling van pianist-componist Hans Osieck. Na zijn literatuurstudies aan de Universiteiten van Utrecht en Parijs studeerde hij piano en kamermuziek bij Herman Uhlhorn en Eli Goren aan het Utrechts Conservatorium, waar hij met onderscheiding afstudeerde.
Tijdens de Hugo Wolf Wettbewerb in Stuttgart ontving hij, naast de persoonlijke complimenten van Elisabeth Schwarzkopf, van de jury een speciale liedbegeleidersprijs.
Samen met Willem Noske deed hij veel onderzoek naar het Nederlandse muziekleven in de negentiende en de vroege twintigste eeuw.
Hij is als docent kamermuziek verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam.
Hun repertoire omvat werken van grote romantici als Mendelssohn, Schumann en Richard Strauss naast composites van Nederlandse componisten als Matthijs Vermeulen, Henriëtte Bosmans en Julius Röntgen.
Ook gaven zij opdracht aan hedendaagse componisten om werk voor hun ensemble te schrijven, ondermeer aan Roderick de Man, wiens compositie Cordes Invisibles voor cello, piano en tape in 2005 bekroond werd tijdens het concours voor elektro-akoestische muziek.
Meer over hun werk en optredens kunt u vinden op
www.cellosonate.nl.